Skip to main content

අද 93 වන විය පසු කරන අපේ මහා සිනමාවේදියා - ලෙස්ටර් ජේම්ස් පීරිස් : ආසියානු සිනමාව 3

ලෙස්ටර් ජේම්ස් පීරිස් උපන්නේ 1919 අපේ‍්‍රල් 05 වැනිදා දෙහිවල ‘සිහගිරි’ නිවසේදියි. අද ඔහු 93 වැනි විය සපුරනවා. ඔහුට දිගාසිරි පතමින් ‘මල්කැකුළු’ පාඨකයන් වෙනුවෙන් මෙම විශේෂ සටහන තබන්නට අප අදහස් කළේ ඒ නිසයි.


ලෙස්ටර් ජේම්ස් පීරිස් සිංහල සිනමාව ජාත්‍යන්තර තලයට ගෙන ගිය යුග පුරුෂයා යි. ඔහුට මුලින්ම අවශ්‍ය වූයේ ලේඛකයකු වීමටයි. මුලින් ම ඔහු කෙටිකතා ලිව්වා. කවි ලිව්වා. අන්තිමේදී ඔහුට පත‍්‍රකලාවේදියකු වීමට අවස්ථාව පෑදුණා.

පත‍්‍රකලාවේදියකු ලෙස ‘ටයිම්ස් ඔෆ් සිලෝන්’ පුවත්පතට බැඳුණු ඔහුට පසුව ඒ පත‍්‍රයේ ලන්ඩන් කාර්යාලයේ වාර්තාකරුවකු ලෙස එහි යන්නට මඟ පෑදුණා. ඒ ශිෂ්‍යත්වයක් දිනා චිත‍්‍රශිල්පය ඉගෙන ගන්නට එංගලන්තයට ගිය අයිවන් මල්ලීගේ අසනීප තත්වයක් හේතුවෙන් ඔහුගේ සුවදුක් සොයා බලන්නට ලෙස්ටර් ලන්ඩනයට යැවීමට දෙමාපියන් ගත් තීරණය නිසයි. 1947 දී ලෙස්ටර් ලන්ඩනයට ගියා. මල්ලීට සාත්තු සප්පායම් කරමින් ලෙස්ටර් පුවත්පත් විශේෂාංග සම්පාදනය කළා.

ඒ අතර එංගලන්තයේ දී ලෙස්ටර්ට චිත‍්‍රපටයක් තැනීමේ ආශාව ඇති වුණා. ඒ යුගයේ ලන්ඩන් නුවර සිනමා සංගම් හා ආධුනික චිත‍්‍රපටකරුවන් බහුලවීමත් එයට එක් හේතුවක් වන්නට ඇති. ඔහුට මේ කටයුත්තේ දී හෙරිවර්ඞ් ජෑන්ස් නම් කැමරා ශිල්පියකුත් එක් වුණා.

ඔහු කැමරා මිතුරා සමඟ මුලින් ම කළේ Soliloquy (සොලිලොකි - 1949) නම් ‘ඉබේ දෙඩුම’ යන අරුත් ඇති විනාඩි 12ක කෙටි චිත‍්‍රපටයක්. එයට 1950 දී ආධුනික හා පර්යේෂණාත්මක චිත‍්‍රපට නිර්මාණය කරන්නන් වෙනුවෙන් පැවති විශේෂ සිනමා උළෙලකදී ඉහළ ම ප‍්‍රවීණතාව පළ කරන චිත‍්‍රපටයට හිමි වන ‘මිනි සිනෙමා චැලේන්ජ් කප්‘නම් සම්මානය හිමි වුණා.

ඉන් දිරිමත් වූ ඔහු ඊළඟට තැනූ කෙටි චිත‍්‍රපටය වූ Farewell to childhood (ෆෙයා වෙල් ටු චයිල්ඞ්හුඞ් - 1950) නම් ‘ළමා වියට ආයුබෝවන්’ සඳහා ලොව හොඳම ආධුනික චිත‍්‍රපටය ලෙස බි‍්‍රතාන්‍යයේ දී සම්මාන දිනුවා. එසේ ම එය ‘ඇමටර් සයින් වර්ල්ඞ්’ සඟරාව විසින් බි‍්‍රතාන්‍යයේ නිර්මිත හොඳම කෙටි චිත‍්‍රපට 10න් එකක් ලෙස ද නම් කරනු ලැබුවා. ලන්ඩනයේ සිටිද්දී ලෙස්ටර් කළ තෙ වන සිනමා නිර්මාණය ‘සිංහල නැටුම්’ Sinhalese Dance නමින් විනාඩි 8ක චිත‍්‍රපටයක්. එය සංස්කරණය අතින් කළ අත්හදා බැලීමක්.


1952 දී ලෙස්ටර් ලංකාවට ආවේ බි‍්‍රතාන්‍ය චිත‍්‍රපට අධ්‍යක්ෂ රැල්ෆ් කීන්ගේ බලවත් ඇවිටිල්ල මතයි. රැල්ෆ් කීන් ඒ වන විට රජයේ ආරාධනය පිට රජයේ චිත‍්‍රපට අංශය බාරව මෙහි පැමිණ සිටියා. බි‍්‍රතාන්‍යයේ දී ලෙස්ටර්ගේ හැකියාවන් හඳුනා ගෙන සිටි ඔහු මෙරටට පැමිණෙන ලෙස ලියුම් ගණනාවක් ම යැව්වා.

රජයේ චිත‍්‍රපට අංශයේ දී ලෙස්ටර් වාර්තා චිත‍්‍රපට කීපයක් ම නිර්මාණය කළා. ‘වියළි කලාපය ජය ගැනීම’(1954), ‘රැකෙනු නැත - තැවෙනු’(1955) ඉන් කැපී පෙනෙනවා. ඔහුට සැබෑ සිංහල චිත‍්‍රපටයක් තනන්නට අදහස ආවේ රැල්ෆී කීන්ගේ ‘නෙළුම් ගම’ නම් වාර්තා චිත‍්‍රපටයට හවුල් වී සිටියදියි.

1955 දී ලෙස්ටර්, ටයිටස් තොටවත්ත හා විලී බ්ලේක් සමග රජයේ සේවයට සමු දුන්නේ ‘රේඛාව’ චිත‍්‍රපටය තනන්නටයි. චිත‍්‍රාගාරවලින් බැහැරව ලංකාවේ එළිමහනේ නිපදවූ ප‍්‍රථම චිත‍්‍රපටය එයයි. ලෙස්ටර් ඒ චිත‍්‍රපටයෙහි තිර කතාව ලියා අධ්‍යක්ෂණය කළා. විලී බ්ලේක් කැමරාව මෙහෙය වූ අතර ටයිටස් එය සංස්කරණය කළා. ‘රේඛාව’ තමයි, සිංහල චිත‍්‍රපටයේ හැරවුම් ලක්ෂ්‍යය වුණේ.

මේ කාලයේ සිංහල චිත‍්‍රපට නිෂ්පාදනයට වැඩියෙන් අත ගසා සිටියේ ද දකුණු ඉන්දියානු චිත‍්‍රපට මෙහි ගෙන්වා ප‍්‍රදර්ශනය කළ සමාගම් හා විජාතිකයන් කීප දෙනක්. අනෙක් අතට ඔවුන්ගේ සහය නොලබා කරන නිෂ්පාදනවලට ප‍්‍රදර්ශන ඉඩකඩ ලබා ගැනීම ද ප‍්‍රශ්නයක් ව තිබුණා.



‘රේඛාව’ තිරයට එන විට වසර නවයක කාලයක් තුළ ප‍්‍රදර්ශනය කර තිබුණේ සිංහල චිත‍්‍රපට 38ක් පමණයි. එයින් සිංහල අධ්‍යක්ෂවරුන්ගේ නම් සඳහන් වූයේ චිත‍්‍රපට 18ක පමණයි. (ගණනින් සිංහල අධ්‍යක්ෂවරුන් සිටියේ පහකි.) ඔවුන් ද ඒවා අධ්‍යක්ෂණය කළේ ඉන්දියානු ආරටයි. ඒ හැරුණු විට අනෙක් සිංහල චිත‍්‍රපට සියල්ලෙහි ම අධ්‍යක්ෂවරුන් වූයේ විජාතිකයන්, විශේෂයෙන් ම ඉන්දියානුවන්. ඔවුන්ට සිංහලකම, සංස්කෘතිය, දේශීයත්වය ගැන අවබෝධයක් තිබුණේ නෑ. ශිල්පීය දැනුම තිබුණට ඔවුන්ට චිත‍්‍රපට මාධ්‍යය ගැන හරි අවබෝධයක් තිබුණෙත් නෑ.

සිංහල අධ්‍යක්ෂවරයකු මෙහෙයවූ 19 වැනි චිත‍්‍රපටය ලෙස ‘රේඛාව’ රැගෙන ‘ලෙස්ටර් ජේම්ස් පීරිස්ගේ ආගමනය සිදු වූයේ මෙවන් අභියෝගාත්මක තත්වයන් යටතේයි. ඔහුගේ මේ අවතීර්ණ වීම සුවිශේෂත්වයක් වූයේ සිනමා භාෂාව අවියක් කර ගනිමින් සිංහල සිනමාවට පිවිසි ප‍්‍රථමයා වීම නිසයි. ‘රේඛාවෙ’න් ඔහු සිංහල සිනමාව වෙනස්කම් රැසකට යොමු කළා. පළමු කොට ම ඔහු කැමරාව රැගෙන චිත‍්‍රාගාරයෙන් එළිමහනට ආවා. සිංහලකම හා දේශීයත්වය රැක ගැනීම පිණිස එය හඳුනන පිරිස් එක් රැස්කර ගත්තා. එතෙක් සිනමා තිරයෙහි දක්නට ලැබුණු ගොරහැඩි ‘මේකප් ක‍්‍රමය’ (අංග රචනය) හෙවත් වෙස් ගැන්වීම් වෙනස් කළා. ඇඳුම් පැලඳුම් වෙනස් කළා. රූප රාමු හා කැමරා කෝණ භාවිතය අදහස් ප‍්‍රකාශනයට උචිත ලෙස හැසිරෙව්වා. එසේ ම ටයිටස් සමග සංස්කරණය අර්ථවත් එකක් කළා. රංගනයෙහි හා දෙබස් උච්චාරණයෙහි ලා එතෙක් පැවති වේදිකා ස්වරූපය ඉවත් කොට බටහිර සිනමාවේ එන රංගන රීතියට නැඹුරු කළා.



ඉන්දියානු සිනමාවට හුරුවී වී සිටි සිංහල පේ‍්‍රක්ෂකයන් අතර ‘රේඛාව’ එදා ජනපි‍්‍රය නො වූවත් එයින් සිංහල සිනමාවට සිදු වූ බැලපෑම කියා නිම කරන්න බැරි තරම්. 1949 දී ඉතාලි චිත‍්‍රපට අධ්‍යක්ෂ විටෝරියෝ ඩි සිකා Vittorio De Sica ගේ ‘බයිසිකල් තීෆ්’ Bicycle Thief ලෝක සිනමාවට කළ බලපෑම වගේ දෙයක් තමයි, ලෙස්ටර්ගේ ‘රේඛාවෙ’න් සිංහල සිනමාවට සිදු වුණේ.

අන්තර්ජාතික සම්මානයට හා අවධානයට ලක් වූ මුල්ම සිංහල චිත‍්‍රපටය ‘රේඛාව’ යි. සිංහල සිනමාව ගැන ලෝක අවධානය යොමු වූයේ ‘රේඛාව’ එතෙර පෙන්වීමත් සමගයි.

රේඛාවෙන් පසු ලෙස්ටර් තවත් වෘත්තාන්ත චිත‍්‍රපට ගණනාවක් කළා. එයින් ‘ගම්පෙරළිය’ට (1965) නවදිල්ලියේ පැවති අන්තර්ජාතික චිත‍්‍රපට උළෙලේදී හොඳම චිත‍්‍රපටය ලෙස රණ මයුර සම්මානය හිමි වුණා. ලෙස්ටර්ගේ නිර්මාණ අතරින් වැඩි විචාරක ගෞරවයට පාත‍්‍ර වූයේ ‘නිධානය’ (1970) චිත‍්‍රපටයයි.


ලෙස්ටර් නිර්මාණය කළ වෘත්තාන්ත චිත‍්‍රපට ගණන 20කි. ඒවා මෙසේ යි: අම්මාවරුනේ (2007), වෑකන්ද වලව්ව (2002), අවරගිර (1995), යුගාන්තය (1983), කලියුගය (1982), බැද්දේගම (1980), වීර පුරන්අප්පු (1979), පිංහාමි (1979), අහසින් පොළොවට (1978), මඩොල් දූව (1976), ගෝඞ් කිං (1975), දෑස නිසා (1972), නිධානය (1970), අක්කර පහ (1969), ගොළු හදවත (1968), රන්සළු (1967), දෙලොවක් අතර (1966), ගම්පෙරළිය (1964), සන්දේශය (1960) හා රේඛාව (1956).

ලෙස්ටර් සිය නිර්මාණ සඳහා දේශීය හා විදේශීය වශයෙන් සම්මාන රැසක් දිනා ගෙන තියෙනවා. ඔහුට ජීවිත කාලයක් තුළ කළ මෙහෙය වෙනුවෙන් 2000 දී ඉන්දියානු අන්තර්ජාතික චිත‍්‍රපට උළෙලේදී විශේෂ සම්මානයත් 2001 ආසියානු සිනමාවට ලබා දුන් දායකත්වය වෙනුවෙන් ප‍්‍රංශයේ ගෝල්ඩන් ලෝටස් සම්මානයත් හිමි වුණා. එසේ ම 1999 දී ඔහුගේ ‘නිධානය’ චිත‍්‍රපටයට පුසන් චිත‍්‍රපට උළෙලේ දී 20 වැනි සියවසේ සම්භාව්‍ය සිනමා කෘතියක් ලෙස තෝරා ගැනීම වෙනුවෙන්ද සම්මානයක් පිරිනැමුණා.
1985 දී කොළඹ විශ්ව විද්‍යාලයෙනුත් 2003 දී පේරාදෙණිය විශ්ව විද්‍යාලයෙනුත් ආචාර්ය උපාධි දෙකක් ම ඔහුට පිරිනමනු ලැබුනා.

ආසියානු සිනමාවට විශාල කීර්තියක් අත්කර දුන් ජපානයේ අකිර කුරෝසව, ඉන්දියාවේ සත්‍යජිත් රායි හා ශී‍්‍ර ලංකාවේ ලෙස්ටර් ජේම්ස් පීරිස් යන යුග පුරුෂයන් තිදෙනා අතරින් ලෙස්ටර් තවමත් අතර වැජඹීම අපේ වාසනාවක්. ඔහුට චිරාත්කාලයක් අප අතර වීසීමට වාසනාව ලැබේවා!

- පර්සි ජයමාන්න

-සම්බන්ධිත ලිපි-

Comments

  1. ලෙස්ටර් මහත්මයාට දීඝායූ පතනවා! මම හිතන්නෙ රේඛාව චිත්‍රපටියෙන් ඉගෙන ගන්න දේවල් ගොඩක් තියෙනවා. ගීත සහ ඒවායේ රූපරචනාත් හරිම නැවුම් තාමත්

    ReplyDelete
  2. ගොඩාක් දක්ෂ සිනමා නිර්මාපකයෙක්

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ලෝකයේ වටිනාම මුද්දරය වෙන්දේසියට! දැනට ඇත්තේ ලෝකෙටම එකයි!

මුද්දර එකතු කිරීම (Philately) විනෝදාංශයක් වගේම හොඳ ආදායම් මාර්ගයක්. පුංචි වුණාට තැපැල් මුද්දරයක් කියන්නේ රටක ඉතිහාසය කියාපාන කැඩපතක්. රටකින් රටකට හොඳ හිත පතුරුවමින් යන සංස්කෘතික තානාපතිවරයෙක්!

ඒ වගේ පැරණි තැපැල් මුද්දරයක් එහි මුහුණත සඳහන් වටිනාකමට හුඟක් වැඩිවෙන වෙලාවල් තියෙනවා. එහෙම වෙන්නේ ඒවායේ ඇති දුලබකම නිසයි.

ඒ වගේ 1873 දී ලිපිගොනු ගොඩක් අස්සේ තිබී හමුවුණු පාවිච්චි කළ ශත එකේ තැපැල් මුද්දරයක් පසුව වෙළෙඳ පොළේ දී සිලිං හයකට විකුණුණා. බි‍්‍රතාන්‍ය ගයානාව (British Guiana) විසින් නිකුත් කළ ශත එකේ දම්පාට තැපැල් මුද්දරය (1c Magenta stamp) දැන් යළිත් වෙන්දේසිය සඳහා වෙළෙඳපොළට ඇවිත්. අද, වසර 141කට පසු, එයට මුද්දර වෙන්දේසියේ දී ඇමරිකන් ඩොලර් මිලියන 20ක මුදලක් ලැබේවි යැයි විශ්වාස කරනවා.

මෑතදී ‘ලොව වඩාත් වටිනාම මුද්දරය’ ලෙස හඳුන්වනු ලැබූ මේ පැති අටේ හැඩැති තැපැල් මුද්දරය 2014 ජූනි මාසයේ 17 වැනිදා ඇමරිකාවේ නිව්යෝක්හිදී ප‍්‍රසිද්ධ වෙන්දේසියේ විකිණීමට නියමිතයි.

මෙය දැනට ලෝකයේ සුරක්ෂිතව ඉතිරි වී ඇති මේ වර්ගයේ එකම මුද්දරය ලෙස සැලකෙනවා. මෙය නිකුත් කරන ලද්දේ 1856දියි. බි‍්‍රතාන්‍ය ගයානාවේ තැපැල් මහතා…

MH370 මැලේසියානු ගුවන්යාන අබිරහස! ලෝකයේ අබිරහස් ලෙස අතුරුදන් වුණු ගුවන්යානා 10 මෙන්න!

පසුගිය සතියේ (මාර්තු 8 වැනිදා) අතුරුදන් වූ පිසැරි අංක එම්එච්370 මැලේසියානු මගී ගුවන්යානයට වූ දේ තවමත් අබිරහසක්. රටවල් 10 ගුවන්යානා, නැව්, චන්ද්‍රිකා රැසක් මේ අබිරහස විසඳන්න තවමත් වෙහෙසෙනවා.

ඒත් මෙය දැනටමත් නොවිසඳෙන අබිරහසක් පත් වෙන ලකුණු පහළ වෙලා!

නස්රුදින්ගේ වේළීමේ රහස! අලුත්ම නස්රුදින් කතාවක්!

නස්රුදින්ගේ පොහොසත් මිතුරෙක් ඔහුට කතා කළා, ඒ මිතුරාත් ඔහුගේ පිරිසත් එක්ක දින කීපයක් තිස්සේ දඩයමේ යන්න. මුල් ම දවසේ ඔවුන් නස්රුදින්ට දුන්නෙ බොහොම හෙමින් යන අස්සයෙක්. දඩයමට යන්න පටන් අරන් වැඩි වේලාවක් ගියේ නෑ, හෙමින් ගිය අස්සයා නිසා නස්රුදින් හුඟක් පහුවුණා. නස්රුදින්ව පහු කරලා දාලා අනෙක් පිරිස ඈතට දඩයමේ ගියා.

ලොව පළමු සෙල් ෆෝනය මේකද? වසර 75ක් පැරණි පින්තූරයේ රහස හෙළි වෙයිද?

බලන්න මේ තරුණිය ජංගම දුරකතනයක් කනේ තියා ගෙන පාර දිගේ කතා කර කර යනවා! අද නම් මේ වගේ දසුනක් ගමක පාරක වුනත් ඔබ දැක ඇතුවාට සැකයක් නැහැ. ඒත් මේ දර්ශනය කැමරාවට නඟා ඇත්තේ මීට අවුරුදු 75කට පෙරයි!

1938 දී ඇමෙරිකාවේ වීදියක ගමන් කළ මේ යුවතියගේ අතට වර්තමානයේ අප පාවිච්චි කරනා තාලේ සෙල් ෆෝනයක් (ජංගම දුරකතනයක්) ආවෙ කොහොමද?

ඒ කාලයේ මේ වගේ දෙයක් නිපදවීම තියා මෙවැන්නක් ගැන හිතලවත් නොතිබුණා නම් මෙම දර්ශනය චිත‍්‍රපටයකට ගත් නිර්මාණයක්ද? සමහර අය කීවේ චිත‍්‍රපටය තුළින් අනාගතය දැකීමක් ලෙස මෙම දසුන සලකන්න පුළුවන් කියලයි. අනාගතය පරිකල්පනය කළ අවස්ථා චිත‍්‍රපටවල ඕනෑ තරම් තිබුණා. මේ වගේ

මේ රූප පෙළ මේ වන විට යූටියුබ් (YouTube) එක හරහා ලක්ෂ තුනකට වැඩි වාර ගණනක් සංසරණය වෙලා තියෙනවා. වර්ණ චිත‍්‍රපට එන්නට පෙරාතුව කළු සුදු ක‍්‍රමයට කැමරාවට නගන ලද මෙහි රහස පසුගිය දා හෙළි වුණා. මෙම තරුණිය තමාගේ මීමිත්තණිය යැයි යුටියුබ් ග‍්‍රාහකයෙක් හෙළි කළා.

අනාගතයට යාමක් ද? මෙහි දැක්වෙන්නේ ඇමරිකාවේ ඩුපොන්ට් ආයතනයෙන් පිට වී යන තරුණ සේවිකාවන් පිරිසක්. එයින් එක් තරුණියක් අතේ ඇති ජංගම දුරකතනයකින් කතා කරමින් යනවා ඔබට පෙනෙනවා ඇති. වසර 75කට ප…

දියණිය උපන් මොහොතේ පියා ගත් පින්තූරය අන්තර් ජාලය කළඹයි! වෛද්‍යවරයාගේ අතේ එල්ලී එළියට ආ ළදැරිය මෙන්න!

ජීවිතයේ විස්මිත මොහොතවල් ඡායාරූපයට නැඟීම වාසනාවත් එක්ක සිදු වන දෙයක්. එහෙම වාසනාවක් ලද මාපිය යුවලක් තමන් ගත් ජීවිතයේ අමතක නොවන පින්තූරය ‘මුහුණු පොතේ’ පළ කළා. මොහොතකින් එය අන්තර්ජාලය පුරා ‘කුණාටුවක්’ මෙන් හඹා ගියා.

මෙලොව එළිය දකින්න මොහොතකට පෙර පුංචි නෙවායි මව් කුස හිඳිමින් තම උදව්වට ආ වෛද්‍යවරයාගේ ඇඟිල්ලේ එල්ලූන හැටි!

හොල්මන් පින්තූර කතන්දර පෙළක්! මේවා දැකල බය වෙන්න එපා!

රාති‍්‍ර කාලයට අඳුරේ දී ඔබව බියපත් කරන හැම රටකටම, හැම සමාජයකම තියෙනවා. ඇත්තටම හොල්මන් තියෙනවා කියල ඔප්පු කරන්න හොල්මන්වල පින්තූර ගන්න අයත් ඉන්නවා. මේ ඒ විදියට ගත්තු පින්තූර පෙළක්!


අවුරුදු ගානක් තිස්සෙ විවිධ අවස්ථාවලදි ගත්තු පින්තූර තමයි, මේ තියෙන්නේ. මෙහි ඉන්නවා, ඝාතනය කළ වහල් සේවකයන්, රෝහල්වල වධබන්ධනවලට ලක්ව මියගිය රෝගීන්, අතීතයට එක් වූ මුහුදු නැවියන් ආදී නොයෙක් අය. මොවුන්ගේ හොල්මන් කතා අහපු බොහොම දෙනෙක් බියට පත් වුණා. තාමත් අහන අයගේ ඇඟ හිරි වැටෙනවා.

මුල්ම ඇපල් 1 පරිගණකය ලෝක වාර්තාවක් තියයිද? ඇපල් සමාගමේ ආරම්භය හෙළිකරන මෙතෙක් පළ නොවූ ඡායාරූපයක්!

ඇපල් පරිගණකය පටන් ගත් හැටි දැන් දකින කොටත් පුදුම හිතෙනවා. ඒ මුල් ම ඇපල් පරිගණකය අළෙවි කරන්න ගෙනියන්න පෙර පෙට්ටිවල අසුරා ස්ටීව් ජොබ්ස්ගේ නිදන කාමරයේ තැන්පත් කර තිබූ ආකාරය දැක්වෙන ඡායාරූපයක් පසුගිය දා ප‍්‍රථමවරට හෙළිදරවු වුණා.

මේ ඡායාරූපයට නගා තියෙන්නේ 1976 දියි. එතකොට ස්ටීව් ජොබ්ස්ට (Steve Jobs) වයස 21යි. ඔහුගේ මිතුරු ස්ටීව් වොස්නියැක් (Steve Wozniak) සමග එක්ව ඔවුන් දෙදෙනා මේ මුල්ම ඇපල් පරිගණක තැනුවේ ස්ටීව් ජොබ්ස්ගේ මාපියන්ගේ ගෙදර ගරාජයකයි. ඔවුන් ඒ තැනූ මූල් පරිගණක 50 තැන්පත් කරල තිබුණු ආකාරය දැක්වෙන මේ විරල ඡායාරූපය නිකුත් කරනු ලැබුවේ ලබන නොවැම්බර් 16 වැනිදා වෙන්දේසියට තැබෙන දැනට හොඳම තත්වයේ ඇති පැරණි ම ඇපල් පරිගණකය එළි දැක්වීම වෙනුවෙන්.

මෙය දැනට ලෝකයේ ඇති වටිනාම සන්නම ලෙස සැලකෙන ඇපල් පරිගණකයේ ආරම්භක තත්වය තේරුම ගන්නත් හොඳ අවස්ථාවක්. මේ සන්නමෙහි අද වටිනාකම පවුම් බිලියන 60ක්.

ඇපල් පරිගණකයේ ආරම්භය දැක්වෙන මේ කිසිදා එළියට නො පැමිණි ඡායාරූපයක්. ඒ මුල් ම ඇපල් පරිගණකය අළෙවි කරන්න ගෙනියන්න පෙර 1976 දී පෙට්ටිවල අසුරා ස්ටීව් ජොබ්ස්ගේ නිදන කාමරයේ තැන්පත් කර තිබූ ආකාරය දැක්වෙන ඡායාරූපයක් පසුග…

දුර්ලභ ගණයේ සේයා රුවක්! නවසීලන්තයේ ධීවරයකුගේ නවතම ගොදුරක්!

මෙය ලියැවෙන්නේ කලාතුරකින් හමු වන ඡායාරූපයක් ඔබ වෙත ඉදිරිපත් කරන්නයි. අන්තර් ජාලය පුරා මේ වන විටත් වැඩි දෙනකුගේ අවධානය දිනා ගෙන තියෙනවා.

මේ ඡායාරූපයෙන් කියැවෙන්නේ මිනීමරු සුදු මෝරකුගේ ඉරණම දැක්වෙන කතාවක්. පසුගිය සතියෙදි නවසීලන්තයේ මුහුදේදි ගත්තු එකක්.

මහා භූමිකම්පාවකින් පසු පාකිස්ථාන මුහුදෙන් මතු වූ ලෝකයේ අලූත් ම දූපත!

පසුගියදා පාකිස්ථානයේ ප‍්‍රබල භූමිකම්පාවක් ඇති වුණා. 7.8ක් වූ ඒ භූමිකම්පාවෙන් බලූකිස්ථානය අසල මුහුදේ අලූත් දූපතක් මතු වුණා. ලෝකයේ අලූත් ම දූපත එයයි.

සල්සාලා කෝහ් (Zalzala Koh) යනුවෙන් ඒ දූපත නම් කරලා තියෙනවා. දාල්බන්දින්වලට සැතැපම් 145ක් ගිනිකොන දෙසින් හටගත් මේ භූම්කම්පාව නිසා දැන් එය බලන්න සංචාරකයන් වගේම පාකිස්ථාන වැසියන් වැල නොකැඩි එනවා. ඒ දූපතටත් ගොඩ වෙනවා. ගිනිගන්නාසුලූ වායුව, විස දුම් ආදිය ඇති බව අනතුරු හැෙඟව්වත් ඒවා ගනන් නොගෙනයි, ඔවුන් එහි එන්නෙ.

ඒ දූපතේ පිපිරුණු මඩ, වැලි, ගල් මුසු බිම මත මුහුදු සතුන්ගේ මළ සිරුරු, විශේෂයෙන් ම මාළුන් මළකුණු පිරිලා තියෙනවා.

මෙන්න ලෝකයේ අලූත් ම දූපත අහසට පෙනෙන හැටි. මේ මඩ කන්ද මීටර් 15ක් 20ක් විතර උස ඇති. මිනිසුන්ට ඒ මත ඇවිද ගෙන යා හැකි තරමට එහි බිම ඝනකම් කියලයි, කියන්නෙ.

MH370 මැලේසියානු ගුවන්යාන අබිරහස : නියමුවාම යානය බලෙන් ගෙන ගියාද?

2014 මාර්තු 16 වැනිදා

අනතුරට පත් යානයේ නියමුවා වූ සහාරි අහමඞ් ෂා දේශපාලන උමතුවකින් පෙළෙන්නකු ලෙස දැන් සැක කරනවා. එම්එච්370 යානය නියමුවා ලෙස සේවයට වාර්තා කරන්නට පෙර ඔහු මැලේසියාවේ විරුද්ධ පක්ෂ නායකයා වූ අන්වර් ඒබ‍්‍රහම්ට එරෙහිව පැවති නඩු විභාගයට බලන්නට ගිය බවක් ෆෙඩරල් පරීක්ෂක නිලධාරින් කියනවා.