Skip to main content

ලෝක සිනමා ලෝලයන්ගේ ඇස් ආසියාවට ඇද ගත් සිනමාකරුවන් තිදෙනා : ආසියානු සිනමාව 1

ලෝක සිනමාව බිහිවී වසර 50කට පසුව එළඹි 1950 දශකය ආසියාවේ ජයග‍්‍රාහී දශකය වුණා. ලෝක සිනමාවට පිවිසෙන්නට ආසියානු චිත‍්‍රපටවලට වරම් ලැබුණේ ඒ දශකය තුළයි. ආසියාවට එම කීර්තිය මුල් වරට අත් කර දෙන්නට ආසියානු චිත‍්‍රපට අධ්‍යක්ෂවරුන් තිදෙනෙකු සමත් වුණා.

ඒ අවස්ථාව මුලින්ම උදා කර ගත්තේ ජපානයේ අකිර කුරෝසව (Akira Kurosawa) යි. ඒ ඔහුගේ ‘රශෝමොන්’(Rashomon -1951) චිත‍්‍රපටයෙන්. දෙවැන්නා ඉන්දියාවේ සත්‍යජිත් රායි. ඒ ඔහුගේ ‘පාතේර් පංචාලි’ (Pather Panchali - 1955) චිත‍්‍රපටයෙන්. ඒ දෙදෙනාම අද ජීවතුන් අතර නැහැ.



ආසියාවට ඒ ගෞරවය අත් කර දුන් තෙවැන්නා තවමත් අප අතර ජීවමානව සිටින 93 හැවිරිදි වියේ පසුවන ශී‍්‍ර ලංකාවේ ආචාර්ය ලෙස්ටර් ජේම්ස් පීරිස්. ඒ ඔහුගේ ‘රේඛාව’ (1956) චිත‍්‍රපටයෙන්.

අපි මුලින් ම ආසියාවෙන් ලෝකයට ගිය සිනමාකරු ජපානයේ අකිර කුරෝසව ගැන විමසා බලමු. ඔහු ජපාන සිනමාවෙන් ලෝක සිනමාවට ගියා පමණක් නොව ලෝක සිනමාවේ හැඩතල පවා වෙනස් කරන්නට සමත් වුණා.

ඔහුගේ ‘රශෝමොන්’ චිත‍්‍රපටයට 1951 සැප්තැම්බර් 10 වැනිදා එය වැනීස් චිත‍්‍රපට උළෙලේදී එහි උසස් ම සම්මානය වූ ‘ගෝල්ඩන් ලයන්’ සම්මානය දිනා ගත්තා. ආසියානු සිනමා කෘතියක් ජාත්‍යන්තර සිනමා උළෙලක දී මුල් තැනට පත් වුයේ මුල් වතාවටයි. ඒ සමග ම හොඳ ම විදේශ චිත‍්‍රපටයට හිමි ඔස්කාර් සම්මානයත් ‘රශෝමොන්’ චිත‍්‍රපටයට හිමි වුණා. ඒ නිසා ප‍්‍රථම වතාවට බටහිර සිනමා ලෝලයන්ගේ ඇස් ආසියාව දෙසට හැරුණා. ජපානයේ නිපදවූ චිත‍්‍රපටවලට යුරෝපයේ හා උතුරු ඇමරිකාවේ වෙළෙඳ පොළ විවෘත වුණා.

‘රශෝමොන්’ තිරගත වී වසර 14කට පසු ඒ චිත‍්‍රපටය කෙළින්ම අනුකරණය කරමින් බටහිර චිත‍්‍රපට අධ්‍යක්ෂ මාටින් රිට් ‘ද අවුට්රේජ්’ (The Outrage - 1964) නමින් ඉංගිරිසියෙන් තැනුවා. එහි රඟපෑවේ පෝල් නිව්මන්, ලෝරන්ස් හාවි හා ක්ලෙයා බ්ලූම් ආදීන්. කුරොසව ඊළඟට නිර්මාණය කළ ‘සෙවන් සමුරායි’ (Seaven Samurai -1954) අනුකරණය කරමින් බටහිර චිත‍්‍රපට අධ්‍යක්ෂ ජෝන් ස්ටර්ජස් ‘ද මැග්නිෆිෂන්ට් සෙවන්’ (Magnificent Seven - 1960) අධ්‍යක්ෂණය කළා. යූල් බ‍්‍රයිනර්, ස්ටීව් මැක්වීන්, ඉලයි වලක් ආදීන් රඟපෑවා.


කුරොසව ඉන්පසු තැනූ ‘යොජිම්බෝ’ (Yojimbo - 1961), සන්ජිරෝ (Sanjiro -1962) චිත‍්‍රපටවලින් පසු ඒවා අනුකරණයෙන් බටහිර චිත‍්‍රපට රැසක් නිපදවුණා. ක්ලින්ට් ඊස්ට්වුඞ් ‘නමක් නැති වීරයා’ගේ චරිතය රඟපෑ ‘ෆිස්ට් ෆුල් ඔෆ් ඩොලර්ස් (1964), ‘ෆෝර් අ ෆිව් ඩොලර්ස් මෝ’ ආදී වශයෙන් බටහිර චිත‍්‍රපට රැල්ලක් ආවා.

කුරෝසව සිය ‘රෂෝමොන්’ චිත‍්‍රපටයට පාදක කර ගත්තේ ජපන් කෙටිකතාකරුවකු වූ රියුනොසුකෙ අකුතගව ගේ කෙටිකතා දෙකකි. ඒ ‘රශෝමොන්’ හා ‘වන ලැහැබක දී’ යන කෙටිකතා දෙක ය. මේ කතාව අපේ මහාචාර්ය එදිරිවීර සරච්චන්ද්‍රයන්ගේ මනමේ නාටකයට පාදක වෙච්ච කතාවට ටිකක් සමාන එකක්.



අකිර කුරෝසව උපන්නේ 1910 මාර්තු 23 වැනිදායි. ඔහු සමුරායි පරපුරකින් පැවත එන්නෙක්. ඔහු ඔසාකාවේ ජීවත්වූ මධ්‍යම පන්තික පවුලක බාලයායි. පියා බටහිර සාම්ප‍්‍රදායනට විවෘත වූ අයකු වූ බැවින් නාට්‍ය හා චිත‍්‍රපට වැනි දේ අධ්‍යාපනික වශයෙන් වැදගත්කමක් ඇති දේ ලෙස පිළිගෙන තිබුණා. ඒ නිසා ඔහුට ඉතා කුඩා කාලයේ දී පටන් චිත‍්‍රපට බැලීමට ඉඩ ලැබුණා. අකිර මුල්ම චිත‍්‍රපටය නැරඹුවේ අවුරුදු හයේදීයි. ප‍්‍රාථමික පාසලේ දීම ඔහු චිත‍්‍ර ඇඳීමත් අක්ෂර ලේඛන කලාවත් කෙන්ඩෝ කඩු හරඹයත් ඉගෙන ගත්තා.

අකිරගේ ජීවිතයට මහත් සේ බලපෑවේ හියිගෝ අයියායි. 1920 ගණන්වල දී ඔහු තෝකියෝවේ සිනමාහල්වල පෙන්වූ නිහඬ චිත‍්‍රපටවල කථනය කිරීම සිය වෘත්තිය කර ගත්තා. මේ කාලයේ සිත්තරකු වීමට ආසාවෙන් සිටි අකිර අයියා ළඟට ගියේ ඒ නිසයි. අයියා නිසා ඔහු චිත‍්‍රපට පමණක් නොව වේදිකා නාට්‍ය හා සර්කස් නරඹන්නට පෙලඹුණා. චිත‍්‍රශිල්පියකු වශයෙන් ඔහු එවකට නිර්ධන පන්තිය හුවා දැක්වූ චිත‍්‍රශිල්පීන්ගේ කණ්ඩායමකට බැඳුණා. එහිදී කැන්වසය තුළින් ඍජුව දේශපාලන මතවාද ඉදිරිපත් කිරීමට සිදු වීම නිසා වැඩිකල් නොගොස් ඔහුට චිත‍්‍රශිල්පය එපා වුණා.

1930 ගණන්වල දී නිහඬ චිත‍්‍රපට වෙනුවට කතානාද චිත‍්‍රපට ආ නිසා හියිගෝගේ සේවය තවදුරටත් සිනමාහල්වලට අවශ්‍ය වුණේ නෑ. ඔහුගේ ආදායම අඩු වුණා. අකිරා ආපසු ගමට ගියා. 1933 දී අයියා දිවි නසා ගත්තා. එය අකිරගේ හිතේ දැඩිකම්පාවක් ඇති කළා.

1935 දී අලූතින් ආරම්භ කළ සිනමා චිත‍්‍රාගාරයක් සහය අධ්‍යක්ෂවරුන් ඉල්ලා පළ කර තිබූ දැන්වීමකට වෘත්තීය සුදුසුකම් නොතිබුණත් අකිරත් ඉල්ලූම් පතක් දැම්මා. ඊට සම්බන්ධව සිටි චිත‍්‍රපට අධ්‍යක්ෂ කජිරෝ යමමොටෝ දුටු කෙණෙහි අකිර ගැන පැහැදුණා. ඔහු අකිරව බඳවා ගන්නා ලෙස චිත‍්‍රාගාර පාලක මණ්ඩලයට කීවා. ඒ අනුව ඔහු සහය අධ්‍යක්ෂවරයකු ලෙස බැඳෙන විට වයස අවුරුදු 25යි.

ඔහු චිත‍්‍රපට 24ක සහය අධ්‍යක්ෂවරයකු ලෙස ඒ සමාගමේ විවිධ අධ්‍යක්ෂවරුන් යටතේ කටයුතු කළා. ඉන් චිත‍්‍රපට 17ක්ම අධ්‍යක්ෂණය කළේ කජිරෝ යමමොටෝයි. ඔහුගේ වර්ධනයට ප‍්‍රධාන වශයෙන් බලපෑ චිත‍්‍රපට අධ්‍යක්ෂවරයා වූයේත් යමමොටෝයි. අකිරගේ හැකියාවන් හඳුනාගත් ඔහු වසරකට පසු තුන්වැනි සහය අධ්‍යක්ෂගේ සිට ප‍්‍රධාන සහය අධ්‍යක්ෂ දක්වා ඉහළට ගෙනාවා. අකිරගේ වගකීම් වැඩි වුණා. ඔහු චිත‍්‍රපට නිෂ්පාදනයේ දී හැම අංශයකම වැඩ කළා. චිත‍්‍රපටයේ නිෂ්පාදන කටයුතු, වේදිකා පසුතල නිර්මාණය, දර්ශන තල සොයා යාම, තිරනාටකවල අඩුපාඩු සැකසීම, නළුනිළියන් පුහුණ කිරීම, ආලෝකකරණය, හඬ කැවීම, සංස්කරණය, දෙ වන ඒකකය අධ්‍යක්ෂණය කිරීම ආදිය හැම දෙයක් ම ඉටු කළා. යමමොටෝගේ ප‍්‍රධාන සහය අධ්‍යක්ෂ වශයෙන් අකිර වැඩ කළ අවසාන චිත‍්‍රපටය වූ ‘උමා’ (අශ්වයා -1947) සම්පූර්ණයෙන් ම මෙහෙයවීම සිදු කළේ ඔහුයි. ඒ යමමොටෝ වෙනත් චිත‍්‍රපටයක රූ ගත කිරීම්වල නිරතව සිටි නිසයි.

අකිරගේ මුල්ම අධ්‍යක්ෂණය වුයේ ‘සන්ශිරෝ සුගත’ (1943) නම් ජනපි‍්‍රය කි‍්‍රයාදාම චිත‍්‍රපටයක්. ඊළඟට ඔහු අධ්‍යක්ෂණය කළ ‘ඩ‍්‍රන්කන් ඒන්ජල්’ (1948) විචාරක පැසසුමට ලක් වූවක්. එහිදී ඔහු හඳුන්වා දුන් එවකට අප‍්‍රකට නළුවකු වූ තොෂිරෝ මිෆුනේ පසුව ලෝකප‍්‍රකට නළුවකු වුණා. ‘රෂෝමොන්’ (1951) කුරෝසවගේ දෙවැනි චිත‍්‍රපටයයි. කුරෝසවගේ චිත‍්‍රපට රාශිය අතරින් මගේ සිත් වඩාත් ඇදගත්තේ ජීවිතය යන අරුත රැගත් ‘ඉකුරු’ (Ikuru - 1952) චිත‍්‍රපටයයි.

අකිර කුරෝසව ජගත් කීර්තියට පත් මුල්ම ජපන් චිත‍්‍රපට අධ්‍යක්ෂවරයායි. ඔහු චිත‍්‍රපට අධ්‍යක්ෂණයට අමතරව චිත‍්‍රපට තිරනාටක රචකයකු, චිත‍්‍රපට නිෂ්පාදකයකු, සංස්කාරකවරයකු වශයෙන් ද කීර්තියක් දිනා ගත්තා. ඔහු සිනමා ඉතිහාසයට එක්වූයේ ලෝක සිනමාවට විශාලතම බලපැමක් ඇති කළ ආසියානු විශිෂ්ටයා ලෙසයි.

1990 දී ඔහුට ජීවිත කාලයක් සඳහා පිරිනැමෙන ඔස්කාර් සම්මානය පිරිනැමිණ. මරණින් පසු ඔහු ‘සියවසේ ආසියානුවා’ ලෙස නම් කරමින් ඒෂියන්වීක් ප‍්‍රකාශනයත් ‘ගත වූ සියවසේ ආසියාවේ යහපත වෙනුවෙන් කි‍්‍රයාකළ විශිෂ්ටතම පස් දෙනා අතරින් එක් අයකු’ ලෙස නම් කරමින් ක්‍භභ ප‍්‍රවෘත්ති ජාලයත් ඔහුට ගෞරව දැක්වුවා.

කුරෝසවගේ ‘රෂෝමොන්’ චිත‍්‍රපටයෙන් පසු ජපානයේ ශ්‍රේෂ්ඨ සිනමාකරුවන් රැසකට ලෝක සිනමාවේ දොර ඇරුණා. කෙන්ජි මිශොගුචි (ද ලයිෆ් ඔහාරු, උගෙට්සු, සැන්ශෝ ද බේලිෆ්), යසුජිරෝ ඔශු (ටෝකියෝ ස්ටෝරි, ඇන් ඕටම් ආෆ්ටර්නූන්) වැනි අග‍්‍ර ගණයේ ජපන් සිනමාකරුවන්ගේත්, පසුව, නගිසා ඔසිමා, ශොහෙයි ඉමමුරා, ජුසෝ ඉටාමි, තකෙෂි කිටානෝ, කතෂි මීකේ ආදීන්ගේත් කෘතීන් ලෝක සිනමා ලෝලයන්ට දැක ගන්නට අවස්ථාව සැලසුණේ ඉන් පසුවයි.

මීළඟ ලිපියෙන් ඉන්දියාවේ සත්‍යජිත් රායි ගැන කියවමු.

- පර්සි ජයමාන්න

Comments

  1. වටිනව.
    ඊළඟ එකත් ඉක්මනටම දාමු......

    ReplyDelete
  2. මම අද වෙන තුරු දැනගෙන හිටියෙ අකිර කුරසොව, ජපානය, රෂෝමාන් කියන ටික විතරයි.. ස්තුතියි!

    ReplyDelete
  3. අකිර කුරසෝවගේ රෂෝමොන් කතාව පදනම් කරගෙන නේද අපේ මනමේ නාට්‍යය හදල තියෙන්නේ.. රෂෝමොන් කතාවේ තියෙන්නෙත් මනමේ වගේ ම කතාවක්..

    ReplyDelete
  4. පැතුම්,
    මහාචාර්ය සරච්චන්ද්‍රයන් මනමේ නාටකයට පාදක කර ගත්තේ මනමේ නාඩගමයි. ඒක වෙනස් නිර්මාණයක්. අකුතගාවගේ ‘කැලයක දී’ කෙටිකතාවෙත් මනමේ කතාවට සමාන වෙන තැන් තියෙනවා. මහාචාර්ය තුමා සමහර විට රෂෝමොන් දැකල තියෙන්න ඇති කලින්. අකුතගාව ඒ කතාව ලියා ඇත්තේ පැරණි ජපන් ජනප‍්‍රවාදයක් ඇසුරෙන් කියලයි කියන්නෙ. පැය ලණනක් දිගට යන මනමේ නාඩගම වේදිකාවට උචිත විදියට හදලා නව නිර්මාණයක් කරමින් ඊට නව මානයක් එක් කළ මහාචාර්යතුමා කළ කාර්යය වෙනම අගය කළ යුතුයි. ඒ ගැන වෙනම දවසක ලියන්නම්.
    -පර්සි

    ReplyDelete
  5. රෂෝමොන් නම් ඇත්තටම හොඳයි. අවුරුදු 60 කට කළින් නිර්මාණයක් වුණත් අදට ඒක ඒ විදියටම රස විඳිය හැකියි.
    මොක වුණත් කුරසෝවගෙ රෂෝමොන් හැරුණම ලංකාවෙ අපිට අනෙක් චිත්‍රපට තවම හොයාගන්න අමාරුයි.

    ReplyDelete
  6. පර්සි මහත්මයා, පැහැදිලි කිරීමට ස්තූතියි.. අද මම ඔබ තුමා කවුදැයි පරණ පත්තර කැබැල්ලකින් දැන ගත්තා..නම හුරු ගතියක් මුල ඉඳලම තිබුණට කවුද කියල දැනගෙන හිටියෙ නෑ.. මට මතක හැටියට ජනවාරි මාසේ ඉරිදා ලංකාදීප පත්තරයක් ඔබ තුමාගේ සෙන් කතා පොත ගැන තිබුණු ලිපියක්, අද වැඩට එන්න කලින් විනාඩි 5-10ක් අක්කලගෙ ගෙදර ඉන්න වෙලාවේ කියෙව්වා.. බොහොම සන්තෝසයි ඔබ තුමාගේ දැනුම අපට බෙදල දෙනවට..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ලෝකයේ වටිනාම මුද්දරය වෙන්දේසියට! දැනට ඇත්තේ ලෝකෙටම එකයි!

මුද්දර එකතු කිරීම (Philately) විනෝදාංශයක් වගේම හොඳ ආදායම් මාර්ගයක්. පුංචි වුණාට තැපැල් මුද්දරයක් කියන්නේ රටක ඉතිහාසය කියාපාන කැඩපතක්. රටකින් රටකට හොඳ හිත පතුරුවමින් යන සංස්කෘතික තානාපතිවරයෙක්!

ඒ වගේ පැරණි තැපැල් මුද්දරයක් එහි මුහුණත සඳහන් වටිනාකමට හුඟක් වැඩිවෙන වෙලාවල් තියෙනවා. එහෙම වෙන්නේ ඒවායේ ඇති දුලබකම නිසයි.

ඒ වගේ 1873 දී ලිපිගොනු ගොඩක් අස්සේ තිබී හමුවුණු පාවිච්චි කළ ශත එකේ තැපැල් මුද්දරයක් පසුව වෙළෙඳ පොළේ දී සිලිං හයකට විකුණුණා. බි‍්‍රතාන්‍ය ගයානාව (British Guiana) විසින් නිකුත් කළ ශත එකේ දම්පාට තැපැල් මුද්දරය (1c Magenta stamp) දැන් යළිත් වෙන්දේසිය සඳහා වෙළෙඳපොළට ඇවිත්. අද, වසර 141කට පසු, එයට මුද්දර වෙන්දේසියේ දී ඇමරිකන් ඩොලර් මිලියන 20ක මුදලක් ලැබේවි යැයි විශ්වාස කරනවා.

මෑතදී ‘ලොව වඩාත් වටිනාම මුද්දරය’ ලෙස හඳුන්වනු ලැබූ මේ පැති අටේ හැඩැති තැපැල් මුද්දරය 2014 ජූනි මාසයේ 17 වැනිදා ඇමරිකාවේ නිව්යෝක්හිදී ප‍්‍රසිද්ධ වෙන්දේසියේ විකිණීමට නියමිතයි.

මෙය දැනට ලෝකයේ සුරක්ෂිතව ඉතිරි වී ඇති මේ වර්ගයේ එකම මුද්දරය ලෙස සැලකෙනවා. මෙය නිකුත් කරන ලද්දේ 1856දියි. බි‍්‍රතාන්‍ය ගයානාවේ තැපැල් මහතා…

MH370 මැලේසියානු ගුවන්යාන අබිරහස! ලෝකයේ අබිරහස් ලෙස අතුරුදන් වුණු ගුවන්යානා 10 මෙන්න!

පසුගිය සතියේ (මාර්තු 8 වැනිදා) අතුරුදන් වූ පිසැරි අංක එම්එච්370 මැලේසියානු මගී ගුවන්යානයට වූ දේ තවමත් අබිරහසක්. රටවල් 10 ගුවන්යානා, නැව්, චන්ද්‍රිකා රැසක් මේ අබිරහස විසඳන්න තවමත් වෙහෙසෙනවා.

ඒත් මෙය දැනටමත් නොවිසඳෙන අබිරහසක් පත් වෙන ලකුණු පහළ වෙලා!

ලොව පළමු සෙල් ෆෝනය මේකද? වසර 75ක් පැරණි පින්තූරයේ රහස හෙළි වෙයිද?

බලන්න මේ තරුණිය ජංගම දුරකතනයක් කනේ තියා ගෙන පාර දිගේ කතා කර කර යනවා! අද නම් මේ වගේ දසුනක් ගමක පාරක වුනත් ඔබ දැක ඇතුවාට සැකයක් නැහැ. ඒත් මේ දර්ශනය කැමරාවට නඟා ඇත්තේ මීට අවුරුදු 75කට පෙරයි!

1938 දී ඇමෙරිකාවේ වීදියක ගමන් කළ මේ යුවතියගේ අතට වර්තමානයේ අප පාවිච්චි කරනා තාලේ සෙල් ෆෝනයක් (ජංගම දුරකතනයක්) ආවෙ කොහොමද?

ඒ කාලයේ මේ වගේ දෙයක් නිපදවීම තියා මෙවැන්නක් ගැන හිතලවත් නොතිබුණා නම් මෙම දර්ශනය චිත‍්‍රපටයකට ගත් නිර්මාණයක්ද? සමහර අය කීවේ චිත‍්‍රපටය තුළින් අනාගතය දැකීමක් ලෙස මෙම දසුන සලකන්න පුළුවන් කියලයි. අනාගතය පරිකල්පනය කළ අවස්ථා චිත‍්‍රපටවල ඕනෑ තරම් තිබුණා. මේ වගේ

මේ රූප පෙළ මේ වන විට යූටියුබ් (YouTube) එක හරහා ලක්ෂ තුනකට වැඩි වාර ගණනක් සංසරණය වෙලා තියෙනවා. වර්ණ චිත‍්‍රපට එන්නට පෙරාතුව කළු සුදු ක‍්‍රමයට කැමරාවට නගන ලද මෙහි රහස පසුගිය දා හෙළි වුණා. මෙම තරුණිය තමාගේ මීමිත්තණිය යැයි යුටියුබ් ග‍්‍රාහකයෙක් හෙළි කළා.

අනාගතයට යාමක් ද? මෙහි දැක්වෙන්නේ ඇමරිකාවේ ඩුපොන්ට් ආයතනයෙන් පිට වී යන තරුණ සේවිකාවන් පිරිසක්. එයින් එක් තරුණියක් අතේ ඇති ජංගම දුරකතනයකින් කතා කරමින් යනවා ඔබට පෙනෙනවා ඇති. වසර 75කට ප…

නස්රුදින්ගේ වේළීමේ රහස! අලුත්ම නස්රුදින් කතාවක්!

නස්රුදින්ගේ පොහොසත් මිතුරෙක් ඔහුට කතා කළා, ඒ මිතුරාත් ඔහුගේ පිරිසත් එක්ක දින කීපයක් තිස්සේ දඩයමේ යන්න. මුල් ම දවසේ ඔවුන් නස්රුදින්ට දුන්නෙ බොහොම හෙමින් යන අස්සයෙක්. දඩයමට යන්න පටන් අරන් වැඩි වේලාවක් ගියේ නෑ, හෙමින් ගිය අස්සයා නිසා නස්රුදින් හුඟක් පහුවුණා. නස්රුදින්ව පහු කරලා දාලා අනෙක් පිරිස ඈතට දඩයමේ ගියා.

දියණිය උපන් මොහොතේ පියා ගත් පින්තූරය අන්තර් ජාලය කළඹයි! වෛද්‍යවරයාගේ අතේ එල්ලී එළියට ආ ළදැරිය මෙන්න!

ජීවිතයේ විස්මිත මොහොතවල් ඡායාරූපයට නැඟීම වාසනාවත් එක්ක සිදු වන දෙයක්. එහෙම වාසනාවක් ලද මාපිය යුවලක් තමන් ගත් ජීවිතයේ අමතක නොවන පින්තූරය ‘මුහුණු පොතේ’ පළ කළා. මොහොතකින් එය අන්තර්ජාලය පුරා ‘කුණාටුවක්’ මෙන් හඹා ගියා.

මෙලොව එළිය දකින්න මොහොතකට පෙර පුංචි නෙවායි මව් කුස හිඳිමින් තම උදව්වට ආ වෛද්‍යවරයාගේ ඇඟිල්ලේ එල්ලූන හැටි!

හොල්මන් පින්තූර කතන්දර පෙළක්! මේවා දැකල බය වෙන්න එපා!

රාති‍්‍ර කාලයට අඳුරේ දී ඔබව බියපත් කරන හැම රටකටම, හැම සමාජයකම තියෙනවා. ඇත්තටම හොල්මන් තියෙනවා කියල ඔප්පු කරන්න හොල්මන්වල පින්තූර ගන්න අයත් ඉන්නවා. මේ ඒ විදියට ගත්තු පින්තූර පෙළක්!


අවුරුදු ගානක් තිස්සෙ විවිධ අවස්ථාවලදි ගත්තු පින්තූර තමයි, මේ තියෙන්නේ. මෙහි ඉන්නවා, ඝාතනය කළ වහල් සේවකයන්, රෝහල්වල වධබන්ධනවලට ලක්ව මියගිය රෝගීන්, අතීතයට එක් වූ මුහුදු නැවියන් ආදී නොයෙක් අය. මොවුන්ගේ හොල්මන් කතා අහපු බොහොම දෙනෙක් බියට පත් වුණා. තාමත් අහන අයගේ ඇඟ හිරි වැටෙනවා.

මුල්ම ඇපල් 1 පරිගණකය ලෝක වාර්තාවක් තියයිද? ඇපල් සමාගමේ ආරම්භය හෙළිකරන මෙතෙක් පළ නොවූ ඡායාරූපයක්!

ඇපල් පරිගණකය පටන් ගත් හැටි දැන් දකින කොටත් පුදුම හිතෙනවා. ඒ මුල් ම ඇපල් පරිගණකය අළෙවි කරන්න ගෙනියන්න පෙර පෙට්ටිවල අසුරා ස්ටීව් ජොබ්ස්ගේ නිදන කාමරයේ තැන්පත් කර තිබූ ආකාරය දැක්වෙන ඡායාරූපයක් පසුගිය දා ප‍්‍රථමවරට හෙළිදරවු වුණා.

මේ ඡායාරූපයට නගා තියෙන්නේ 1976 දියි. එතකොට ස්ටීව් ජොබ්ස්ට (Steve Jobs) වයස 21යි. ඔහුගේ මිතුරු ස්ටීව් වොස්නියැක් (Steve Wozniak) සමග එක්ව ඔවුන් දෙදෙනා මේ මුල්ම ඇපල් පරිගණක තැනුවේ ස්ටීව් ජොබ්ස්ගේ මාපියන්ගේ ගෙදර ගරාජයකයි. ඔවුන් ඒ තැනූ මූල් පරිගණක 50 තැන්පත් කරල තිබුණු ආකාරය දැක්වෙන මේ විරල ඡායාරූපය නිකුත් කරනු ලැබුවේ ලබන නොවැම්බර් 16 වැනිදා වෙන්දේසියට තැබෙන දැනට හොඳම තත්වයේ ඇති පැරණි ම ඇපල් පරිගණකය එළි දැක්වීම වෙනුවෙන්.

මෙය දැනට ලෝකයේ ඇති වටිනාම සන්නම ලෙස සැලකෙන ඇපල් පරිගණකයේ ආරම්භක තත්වය තේරුම ගන්නත් හොඳ අවස්ථාවක්. මේ සන්නමෙහි අද වටිනාකම පවුම් බිලියන 60ක්.

ඇපල් පරිගණකයේ ආරම්භය දැක්වෙන මේ කිසිදා එළියට නො පැමිණි ඡායාරූපයක්. ඒ මුල් ම ඇපල් පරිගණකය අළෙවි කරන්න ගෙනියන්න පෙර 1976 දී පෙට්ටිවල අසුරා ස්ටීව් ජොබ්ස්ගේ නිදන කාමරයේ තැන්පත් කර තිබූ ආකාරය දැක්වෙන ඡායාරූපයක් පසුග…

දුර්ලභ ගණයේ සේයා රුවක්! නවසීලන්තයේ ධීවරයකුගේ නවතම ගොදුරක්!

මෙය ලියැවෙන්නේ කලාතුරකින් හමු වන ඡායාරූපයක් ඔබ වෙත ඉදිරිපත් කරන්නයි. අන්තර් ජාලය පුරා මේ වන විටත් වැඩි දෙනකුගේ අවධානය දිනා ගෙන තියෙනවා.

මේ ඡායාරූපයෙන් කියැවෙන්නේ මිනීමරු සුදු මෝරකුගේ ඉරණම දැක්වෙන කතාවක්. පසුගිය සතියෙදි නවසීලන්තයේ මුහුදේදි ගත්තු එකක්.

මහා භූමිකම්පාවකින් පසු පාකිස්ථාන මුහුදෙන් මතු වූ ලෝකයේ අලූත් ම දූපත!

පසුගියදා පාකිස්ථානයේ ප‍්‍රබල භූමිකම්පාවක් ඇති වුණා. 7.8ක් වූ ඒ භූමිකම්පාවෙන් බලූකිස්ථානය අසල මුහුදේ අලූත් දූපතක් මතු වුණා. ලෝකයේ අලූත් ම දූපත එයයි.

සල්සාලා කෝහ් (Zalzala Koh) යනුවෙන් ඒ දූපත නම් කරලා තියෙනවා. දාල්බන්දින්වලට සැතැපම් 145ක් ගිනිකොන දෙසින් හටගත් මේ භූම්කම්පාව නිසා දැන් එය බලන්න සංචාරකයන් වගේම පාකිස්ථාන වැසියන් වැල නොකැඩි එනවා. ඒ දූපතටත් ගොඩ වෙනවා. ගිනිගන්නාසුලූ වායුව, විස දුම් ආදිය ඇති බව අනතුරු හැෙඟව්වත් ඒවා ගනන් නොගෙනයි, ඔවුන් එහි එන්නෙ.

ඒ දූපතේ පිපිරුණු මඩ, වැලි, ගල් මුසු බිම මත මුහුදු සතුන්ගේ මළ සිරුරු, විශේෂයෙන් ම මාළුන් මළකුණු පිරිලා තියෙනවා.

මෙන්න ලෝකයේ අලූත් ම දූපත අහසට පෙනෙන හැටි. මේ මඩ කන්ද මීටර් 15ක් 20ක් විතර උස ඇති. මිනිසුන්ට ඒ මත ඇවිද ගෙන යා හැකි තරමට එහි බිම ඝනකම් කියලයි, කියන්නෙ.

MH370 මැලේසියානු ගුවන්යාන අබිරහස : නියමුවාම යානය බලෙන් ගෙන ගියාද?

2014 මාර්තු 16 වැනිදා

අනතුරට පත් යානයේ නියමුවා වූ සහාරි අහමඞ් ෂා දේශපාලන උමතුවකින් පෙළෙන්නකු ලෙස දැන් සැක කරනවා. එම්එච්370 යානය නියමුවා ලෙස සේවයට වාර්තා කරන්නට පෙර ඔහු මැලේසියාවේ විරුද්ධ පක්ෂ නායකයා වූ අන්වර් ඒබ‍්‍රහම්ට එරෙහිව පැවති නඩු විභාගයට බලන්නට ගිය බවක් ෆෙඩරල් පරීක්ෂක නිලධාරින් කියනවා.